Tjugo kilo bly har jag runt min ena fot.

Har du någonsin upplevt det där. Du vet, när du har en mening till en dikt eller novell i huvudet. Och det vägrar släppa taget om dej. Försvinner inte. Även om du försöker glömma. Så du sätter dig och skriver ner. Och det blir bara mera. En sida blir två som blir tre som blir tio. Mäktig känsla. Det är så det börjar jämt. Med en mening. Och du skriver. Det bara rinner ner i fingrarna. Som vatten rusar ner för en kilppvägg. Ett vattenfall. Stjärnfall.
Stjärnfallet är jag
Och du är himlen jag föll från en dag

Jag läste en sak på Simon Norrsvedens blogg jag vart så glad över idag. Det var en intevju. Från en tidning. Eller nätet. Jag minns inte. Hur som hellst. Simon sa något som gjorde mej glad. Något man inte hör så ofta. Men något som är så sant. Om du frågar mej. Han sa.
Men oavsett hur bra man är på engelska så kan man inte uppnå samma effekt, samma förståelse eller känsla för det man sjunger om det inte är på ens egert språk.
Tack Simon. För att du sa det. För det stämmer så bra. Känslan du får när du lyssnar på bra musik på svenska är. Underbar. Överväldigande. Den känslan du får när du lyssnar på Simons musik. Jag ryser när jag lyssnar på Utan ett ord. Jag kan få tårar i ögonen ibland. Jag känner så oerhört mycket. Och det är så det ska vara med musik. Musik är inget man lyssnar på bara för att. Musik är. Musik ÄR. Och den ska för alltid VARA. Musik är något underbart som vi ska vara rädda om. Något vi ska vårda. Något som kan växa. Om vi ger den chansen. Den kan växa sig stor och vi vårdar och göder den. Om vi når ut till människor. Om männsikor känner igen sig. Om människor känner.
Jag känner när jag lyssnar på musik.
Gör du?
Eller lyssnar du bara för att?


Kommentarer
Postat av: Erik

Både och får jag nog säga. Ibland kan det vara skönt att "bara för att" när man t.ex. diskar, lagar mat eller så. Lite jobbigt att bli känslosam och tårögd då. :) Men om man sitter skönt i en soffa, eller ligger i sängen och LYSSNAR då känns det!

2009-07-06 @ 11:29:41
Postat av: Jenny

hanna, du skriver helt underbart! Man blir berörd av det du skriver. Satt och lyssnade på Simon Norrsvedens låt samtidigt som jag läste din blogg och jag fick nästan tårar i ögonen. Älskar verkligen ditt sätt att uttrycka dig på :)



och tack för kommentaren i min blogg :) novellen skrev jag egentligen utan någon baktanke, känslorna är inte självupplevda. Vet inte hur jag fick till dom. Hanna du är också duktig, tack :)

2009-07-15 @ 00:30:47
URL: http://kiwimakngo.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jenny: tack så mycket. det värmer, att få höra något sådant. tack. igen.

2009-07-16 @ 13:07:40
URL: http://breatheuntiltomorrow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0